2019-08-21.
Då var vi på väg till Tierp Arena.
Mer info kommer...!

Fredagen bjöd på strålande sol och kvalen var lika tighta som de senaste tävlingarna. Juniorerna har verkligen tränat upp sin reaktion och lärt sig hur deras bilar svarar på gasen.

Felicia kvalade in på sjätte plats med en reaktion på 0,007 sekunder. Kvaletta och kvaltvåa har båda 0,000 i reaktion, trean och fyran har 0,002 sekunder!

På kvallistan ska man räkna bort 0,5 sekunder så 0,507 blir 0,007.


På kvällen ordnade F.U.N.N projektet en träff med domarna som tillsammans med ungdomarna gick igenom hur en protest går till. 

Lördagen började med en kvalrundan och Felicia blev nedknuffad en kvalplacering. 
I första elimineringen var det otroligt jämnt. Felicia var näst sista paret ut och ändrade sitt dail-in flera gånger innan hon bestämde sig för 8.10 sekunder. Motståndaren och Felicia hade samma dail-in och lämnade startlinjen i stort sett samtidigt. Båda bilarna skyndade upp för banan och gick i mål  på 8.04sekunder vilket är snabbare än den dail-in tid förarna har satt och innebär breakout. Vinnaren är då den som har kört minst breakout dvs den som kört minst för fort. Felicia vann med 0,002 sekunders skillnad! 
I andra eliminerings rundan rödlyktade Felicia och förlorade därmed heatet.
(tjuvstart ger röd lampa, därav namnet)


På bilden kan man se hur lika tiderna är i första eliminerings rundan. 


Sammanhållningen mellan föräldrar och barn är otrolig, trots att barnen tävlar mot varandra står tillsammans och hejar.


Nu lämnar vi Norrland för denna gång och beger oss ner till sydligare breddgrader.



Då har vi kört årets nordligaste tävling.
Fredagen började med regn och starten fick skjutas fram. Trots det dåliga vädret och en försenad start hann vi med två kval omgångar. Felicia började bra i första  kvalet och placerade sig på fjärde kvalplats med en reaktion på 0,033 sekunder. 
Lördagen började med regn och hela dagen kom det små skurar. Mellan skurarna hann banan torka så att några klasser kunde köra innan nästa skur kom. Framåt kvällen sprack det upp tillräckligt för att hinna med två rundor till.
Felicia blev under lördagen nedputtad till sjunde plats innan hon förbättrade sin reaktionstid till 0,007 sekunder och slutade på fjärde kvalplats igen.
Söndag morgon började med en kvalrundan som aldrig vill ta slut. Felicia startade som vanligt men tidtagningen var sönder och trots att Felicia hade gått i mål fortsatte tiden att räkna. Tre juniorer råkade ut för att deras tider blev fel och fick därför en omkörning. 
Felicia gick vidare ända fram till kvartsfinal där hon åkte ut. 
Trots det dåliga vädret hade vi en fantastisk helg!
Man vet att man är långt norrut när snöskotrarna kör på banan.







Nu har vi kommit ytterligare några mil norrut till Sundsvall Raceway för ytterligare en tävling. 
26 juniorer har kvalat in på denna tävling. Som vanligt är juniorerna helt enormt snabba i reaktionen. Felicia fick till en reaktion på 0,021 sekunder och hamnade då på plats 16 i kvalet. 

Här ser man verkligen hur tuff konkurrensen är. 
Tack vare en ganska kraftig vind har vi sluppit allt knott som annars hade varit en pina. Under lördags kvällen kom det dessutom lite regnstänk så vi dukade långbord inne i vårt nya släp. 


Under natten har det kommit en del regn och starten blev framflyttad eftersom banan inte var torr. Vinden har mojnat och flaggorna hänger rakt ner på stängerna vilket knotten älskar. 
I första elimineringsrundan hade Felicia dailat 8:00 men valde att släppa gasen lite för tidigt så motståndaren körde om henne precis innan mållinjen.
 

Våra teamtröjor blev jättefina!


Var ska man fira midsommar om inte i Dalarna?
Även i år har vi tagit oss upp till Tallhed för att fira midsommar med likasinnade. 29 superduktiga juniordragster förare kvalade in under fredagen och lördagen. Kvalen gick bra och Felicia slutade på 15:e kvalplats med en reaktion på 0,02 sekunder! 
På söndag morgon när vi skulle varmköra motorn gick vevaxeln av!!! Med bara 30 minuter till start blev det bråttom att byta till reservmotorn. Patrik Lind som tidigare kört juniordragster kom och hjälpte till med motorbytet. Patrik L hade hörselkåpor med radio på sig och kunde berätta för oss att ”Nu sjunger de nationalsången” och ”nu har andra paret kört”. Vid det laget var vi färdiga för att provstarta...
Provstarten gick bra och vi mer eller mindre kastade upp junioren på släpet bakom golfbilen och körde ner mot start. Felicia spändes fast och vi rullade fram i linekön. Vi har ingen aning om hur motor ska gå men Felicia väljer att ändra sitt dailin till 8:10 och bromsa om hon behöver. När vi startar upp precis innan start börjar förgasaren läcka methanol och brandmannen kommer springandes med släckaren i högsta hugg. Vi får stänga av och tvingas inse att vi får stå över första eliminerings rundan och därmed ge bort vinsten till motståndaren. 
Precis innan finalerna körs får vi chans att provköra en runda och då kör Felicia prick 8:10!
 


 
Nu när vårt Team har fått en logga måste bussen givetvis bli klädd!

  






Även i år åkte vi till Vårgårda dragway redan på onsdagen för att på torsdagen ta en tur till Liseberg med alla juniorer. Detta året hade vi bokat en stor buss som hämtade oss på flygfältet och körde oss hela vägen till Liseberg och tillbaka igen. Torsdagen väder hade kanske kunnat vara lite bättre men tack vare regnet var det inga köer till åkattraktionerna så vi hann med flera turer i Valkyria, balder, helix och flummride. Trötta och belåtna vände vi tillbaka till Vårgårda för besiktning och anmälning.




Fredagen bjöd på sol och vind och vi fick kört en massa.
Linus som körde sönder turbinen tidigare i vår hade fått en ny turbin i bilen som stallade alldeles för högt. Redan efter 4 meter växlade bilen upp i tvåan och låg sedan på övervarv hela vägen till mål. Efter tre rundor gav han upp och valde att lasta bilen.
Felicias bil gick som den skulle och hon fick till en reaktion på 0,03 sekunder men det räckte inte långt i den hårda konkurrensen. Hon slutade på kvalplats 14!

    

Lördagen regnade bort och kl. 14 meddelades att tävlingen avbröts utan att någon eliminering körts.
Så vi packade ihop och körde inom Kungsbackas outlet på vägen hem.



Under vintern har vi fått hjälp av Finn att ta fram en logga till vårt team och i helgen fick vi chansen att använda våra nya teamkläder.






Vilken helg detta har varit!
För två veckor sedan var det testhelg på Malmö Raceway. Då fick vi klart för oss att vi var tvungna att besiktiga växellådan i Mercan eller så kunde vi sätta på ett skydd. Efter många turer fram och tillbaka fick vi tack vare Team Bankrobber möjlighet att köra några rundor. Sista rundan ut fick Linus inte i backen efter sin burnout och fick puttra ner till mål istället. Vi trodde att det var ett spänne på den matta vi fått låna som legat i vägen för växelväljaren och trodde därför att allt var ok.
När vi lastade mercan i fredags ville den inte riktigt driva och hoppade plötsligt frammåt när den låg i parkering. Vi började kolla växellådan och insåg under lördagen att vi inte kan köra utan att kolla vad som hänt. Vi åkte till Glennys garage och hämtade en ny växellåda för att försöka få till några körningar men insåg ganska snart att det kommer inte att fungera.
Istället åkte Linus och Patrik hem och hämtade Camaron som äntligen har blivit besiktigad efter många år i garaget.
Linus bytte klass och tävlade med Camaron i ET Pro istället. Det var inte helt lätt för Linus att ställa om från att starta med transbreak till att göra en gammal hederlig "raggar start". Två kval rundor blev det, båda på 6,92 sekunder.
Att starta med Transbreak betyder att man har en knapp på ratten som låser växellådan. Man kan jämföra det med att hålla ner kopplingen på en vanlig bil. Det går då att varva upp motorn och när man släpper knappen är det som att släppa kopplingen helt på en gång.  
Felicia lyckades i första kvalrundan att få en reaktionstid på 0,018 sekunder och placerade sig på andra plats i kvalet. Under lördagen fick hon även testköra SHRA-Malmös "Prova På" dragster för att kontrollera att allt fungerar som det ska. Att köra en helt annan bil som dessutom är mycket långsammare gjorde det inte lätt för Felicia. När hon hoppade ner i sin egen bil efter blev det två "rödlyktor" innan hon på sista kvalrundan förbättrade sin reaktionstid till 0.007 sekunder.

Under lördags kvällen revs växellådan ner och det konstaterades att den var hel men att turbinen är totalt skrot. 

Söndagen bjöd på fortsatt fint väder och väldigt bra luft. Felicia körde för fort i första eliminerings rundan och blev därför utslagen. Väldigt många körde snabbare än de gjort under lördagen så Linus satte sitt dail-in på 6,88 men körde otroliga 6,68 med gatslicks som säkert är 20 år gamla!

Åter igen har vi blivit påminda om hur fantastisk Dragracing världen är. Alla ställer upp för alla när det behövs, oavsett vilken klass du kör eller på vilken nivå man kör. På dessa två helger har vi fått hjälp av flera team och vi har själv fått hjälpa andra team så att de kunnat köra. Vi fick dessutom en turbin levererad till banan innan tävlingen var slut!
Framme vid startplattan i eliminering fick jag se ännu ett bevis på att man vinner på banan och inte i depån. Två TD bilar ska köra och den ena får inte sin starter att fungera, det andra teamet startar sin bil och springer bort med sin starter till motståndaren så att båda bilarna ska kunna komma fram till start.
Sammanhållningen och värmen man möter inom dragracingen är det som gör halva sporten, det är det som gör att vi stannar kvar och sover på banan fast att vi bara har 7 minuter hem.

Vi vill tacka alla som på olika sätt hjälpt oss och sett till att vi har kunnat köra både på test-helgen och på denna tävlingen! 



 












Här delas växellåda och turbin.





Fyra glada juniorer, ni ser väl vem det är? (Felicia, Nelly, Niklas och Justin)



Nu när säsongen närmar sig med stormsteg är den årliga genomgången av motorer och bilar är i full gång.
Felicia fick ta av motorn på sin bil själv och delade den med lite hjälp av pappa. Hon har även fått hjälpa till när pappa har sett över koppling och motor till hennes Junior Dragster. Hon fick lära sig lite om svarvning när kopplingen behövde en uppfräschning. Motorn har även den fått sig en genomgång med en hel del nya delar. Trots att vi bytte foder på Felicias motor inför förra säsongen hade materialet i det fodret gett vika så till denna säsongen har vi fått byta foder igen. Denna gången valde vi att sätta i ett orginal foder.
     


Linus har inte lika mycket att göra på sin bil. Motorn blev färdig i slutet av förra säsongen så den behöver inte gås igenom. Däremot jobbar vi lite med chassie inställningar och stötdämpare och försöker få rätt på det.


 

Vi vill passa på att tacka alla som har hjälpt till och gett oss support så här långt!
När vi var på Bilsport motorshow i december kom Bilsport förbi och gjorde en liten intervju med Felicia och Alexander "Loffe" Edlund som ställde ut i SHRA-Malmös monter. När tidningen kom ut nu i januari så finns de med i ett inlägg i reportaget från mässan.

Klicka på bilden för större bild
2018-12-01/02
Vad gör man i Malmö lagom till första advent? Givetvis är man på Bilsports motorshow på Malmö Mässan. Detta året har både Linus och Felicia sina bilar med på utställningen. Felicia ställer ut i Shra-Malmös monter även i år och Linus ställer ut i Srifs monter. Lördagen bjöd på publikrekord och vi hoppas på ett lika stort intresse även under söndagen.
Många som gick förbi våra montrar stannade till och visade stort intresse och tidningen Bilsport kom förbi och gjorde en intervju med Felicia och Alexander "Loffe" Edlund som ställer ut i Shra´s monter.

Login in/ut

Besöksstatistik

I dag
I går
Denna vecka
Den här månaden
Alla dagar
6
88
182
1190
32629
Din IP: 3.85.245.126
2019-10-23 04:03