Så vart den nya motorn till Mercan äntligen klar. När vi plockade isär motorn i höstas konstaterade vi att det var ganska mycket som gått sönder, bla sju av åtta kolvar...
När det stod klart att det skulle bli en omfattande renovering passade vi på att uppdatera. Ny kompressor, nytt bränsle och nytt insprutnings system är några av förändringarna till i år.
Så i tisdags var det äntligen dags för första uppstart och motorn lät bra och svarade bra på gasen direkt. Igår lastade vi bilen i släpet och idag bar det av ner till Malmö Raceway för att få en chans att prova bilen. 
Två rundor fick vi till innan en packbox gav vika. Första rundan ut fick Linus en 60-fots tid på 1,18 sekunder trots en försiktig burnout utan linelock och en gammal hederlig "raggar start" eftersom transbreaken inte fungerade. Han kände lite på gasen men släppte ca. 100 meter ut och rullade i mål.
Andra rundan ut fick han till burnouten bättre och vågade hålla i lite längre. Han släppte ca. 50 meter innan mål men fick ändå en tid på 5,2 sekunder med en sluthastighet på blygsamma 209 km/h.
Tyvärr blev det inte mer kört idag men det är tydligt att det finns mycket mer att hämta nu när vi kör på Methanol!

    

En ny Teambild fick vi till idag



Det tar på krafterna av teamets nya medlem att hjälpa pappa att finjustera motorn. 
   


Två Juniorer som nu har blivit vuxna









Tryck på Facebook ikonen för mer information!




Första körningen 2020-07-23

Andra körningen 2020-07-23




Skönt att man har koll på buss och släp.
Vi blev stoppade i en stor poliskontroll mellan Jönköping och Gränna.
De gick grundligt igenom både släp och buss och allt var i sin ordning.




Så kom äntligen en tävling där båda barnen fick köra. Fortfarande får ingen publik komma så läktarna gapar tomma. Lördagen bjöd på strålande sol men en hel del blåst och motvind. På söndagen kom det regn av och till men vi lyckades ändå köra färdigt tävlingen.
Mercan är fortfarande inte helt klar trots att vår nya sponsor jobbar nästan dygnet runt för att få de nya tankarna klara. Stor eloge till alla som kämpar på för vår skull!
Linus fick än en gång hoppa in i vår gatbil och köra ner till banan för att byta däck inför tävlingen. Det verkar inte spela någon roll vilken bil han sätter sig i, han levererar varje gång. Det var ett otroligt tajt startfält och det var inte en elimineringsrunda som var given i förväg. Med bara några tusendels sekunder i marginal gick Linus vidare till final. Han visste att motståndet var tufft och att marginalerna var små. Med en tjuvstart på 0,025 slog Linus tyvärr ut sig själv och slutade på andra plats. 



Felicia har detta året haft väldigt bra och jämna reaktionstider men på denna tävling kvalade man på dail-in. Det betyder att man i förväg berättar vilken tid man tror man ska köra och sedan gäller det att köra så nära den tiden som möjligt. Men kör man snabbare än den tid man bestämt så blir rundan ogiltlig, det kallas för breakout.
Felicia lyckades placera sig som kval 3:a. Hon gick vidare till kvartsfinal där både hon och motståndaren körde breakout, det är då den som kört har minst breakout som vinner. Det skilde 0,02 sekunder vid mållinjen till motståndarens fördel så Felicia förlorade.



Linus har under året blivit pappa och hans dotter Saga var med och hejade på sin pappa, särskilt mycket hade hon att säga när det var dags för däckbyte innan hemfärden.

      



Så fick även Linus chansen att köra lite, tyvärr hann inte Mercan bli färdig så Linus fick köra med Camaron istället. 
Camaron har blivit uppdaterad med ett par slicks till denna säsongen, dock endast på banan. Med slicks på bilen hamnade Linus i klass 4, "värsting klassen". Tyvärr kom regnet på eftermiddagen så några elimineringar hann det inte bli. Men vem vet, det är inte avgjort förrän loppet är kört så hur Linus hade placerat sig kan ingen veta...









Detta året har blivit väldigt annorlunda för väldigt många, så även för oss.
Felicia fyller 18 år i höst och det innebär att detta är hennes sista år som junior förare. Vi hade planerat för att Felicia skulle få tävla SM även i år men hela SM är inställt och de flesta andra evenemangen har också blivit inställda.
Felicia fick ändå en chans att köra tillsammans med andra juniorer nere på Malmö Raceway. Med tydliga direktiv, fulla restriktioner, enbart juniorer och inför tomma läktare. Inte riktigt vad vi är vana vid...
Allt var fantastiskt ordnat och våra ungdomar och deras team var väldigt nöjda, så nöjda att efter sista körningen föll alla deltagare ut i en spontan applåd. En applåd för funktionärer och förening som ställer upp och på något sätt kändes det lite som en vinst över Corona.
Vid två tillfällen under dagen sågs polisens helikopter sväva över området, kan tänkas att de kontrollerade att vi följde alla riktlinjer de givit föreningen.
Även om det var en underlig känsla att se så få deltagare så var det en fantastisk känsla att kunna köra dragracing igen.

       



2019-08-21.
Då var vi på väg till Tierp Arena.
Mer info kommer...!

Fredagen bjöd på strålande sol och kvalen var lika tighta som de senaste tävlingarna. Juniorerna har verkligen tränat upp sin reaktion och lärt sig hur deras bilar svarar på gasen.

Felicia kvalade in på sjätte plats med en reaktion på 0,007 sekunder. Kvaletta och kvaltvåa har båda 0,000 i reaktion, trean och fyran har 0,002 sekunder!

På kvallistan ska man räkna bort 0,5 sekunder så 0,507 blir 0,007.


På kvällen ordnade F.U.N.N projektet en träff med domarna som tillsammans med ungdomarna gick igenom hur en protest går till. 

Lördagen började med en kvalrundan och Felicia blev nedknuffad en kvalplacering. 
I första elimineringen var det otroligt jämnt. Felicia var näst sista paret ut och ändrade sitt dail-in flera gånger innan hon bestämde sig för 8.10 sekunder. Motståndaren och Felicia hade samma dail-in och lämnade startlinjen i stort sett samtidigt. Båda bilarna skyndade upp för banan och gick i mål  på 8.04sekunder vilket är snabbare än den dail-in tid förarna har satt och innebär breakout. Vinnaren är då den som har kört minst breakout dvs den som kört minst för fort. Felicia vann med 0,002 sekunders skillnad! 
I andra eliminerings rundan rödlyktade Felicia och förlorade därmed heatet.
(tjuvstart ger röd lampa, därav namnet)


På bilden kan man se hur lika tiderna är i första eliminerings rundan. 


Sammanhållningen mellan föräldrar och barn är otrolig, trots att barnen tävlar mot varandra står tillsammans och hejar.


Nu lämnar vi Norrland för denna gång och beger oss ner till sydligare breddgrader.



Då har vi kört årets nordligaste tävling.
Fredagen började med regn och starten fick skjutas fram. Trots det dåliga vädret och en försenad start hann vi med två kval omgångar. Felicia började bra i första  kvalet och placerade sig på fjärde kvalplats med en reaktion på 0,033 sekunder. 
Lördagen började med regn och hela dagen kom det små skurar. Mellan skurarna hann banan torka så att några klasser kunde köra innan nästa skur kom. Framåt kvällen sprack det upp tillräckligt för att hinna med två rundor till.
Felicia blev under lördagen nedputtad till sjunde plats innan hon förbättrade sin reaktionstid till 0,007 sekunder och slutade på fjärde kvalplats igen.
Söndag morgon började med en kvalrundan som aldrig vill ta slut. Felicia startade som vanligt men tidtagningen var sönder och trots att Felicia hade gått i mål fortsatte tiden att räkna. Tre juniorer råkade ut för att deras tider blev fel och fick därför en omkörning. 
Felicia gick vidare ända fram till kvartsfinal där hon åkte ut. 
Trots det dåliga vädret hade vi en fantastisk helg!
Man vet att man är långt norrut när snöskotrarna kör på banan.







TEAM SPONSOR





Login in/ut

Besöksstatistik

I dag
I går
Denna vecka
Den här månaden
Alla dagar
25
88
387
1432
53933
Din IP: 3.228.11.9
2020-08-14 02:02