Vilken helg detta har varit!
För två veckor sedan var det testhelg på Malmö Raceway. Då fick vi klart för oss att vi var tvungna att besiktiga växellådan i Mercan eller så kunde vi sätta på ett skydd. Efter många turer fram och tillbaka fick vi tack vare Team Bankrobber möjlighet att köra några rundor. Sista rundan ut fick Linus inte i backen efter sin burnout och fick puttra ner till mål istället. Vi trodde att det var ett spänne på den matta vi fått låna som legat i vägen för växelväljaren och trodde därför att allt var ok.
När vi lastade mercan i fredags ville den inte riktigt driva och hoppade plötsligt frammåt när den låg i parkering. Vi började kolla växellådan och insåg under lördagen att vi inte kan köra utan att kolla vad som hänt. Vi åkte till Glennys garage och hämtade en ny växellåda för att försöka få till några körningar men insåg ganska snart att det kommer inte att fungera.
Istället åkte Linus och Patrik hem och hämtade Camaron som äntligen har blivit besiktigad efter många år i garaget.
Linus bytte klass och tävlade med Camaron i ET Pro istället. Det var inte helt lätt för Linus att ställa om från att starta med transbreak till att göra en gammal hederlig "raggar start". Två kval rundor blev det, båda på 6,92 sekunder.
Att starta med Transbreak betyder att man har en knapp på ratten som låser växellådan. Man kan jämföra det med att hålla ner kopplingen på en vanlig bil. Det går då att varva upp motorn och när man släpper knappen är det som att släppa kopplingen helt på en gång.  
Felicia lyckades i första kvalrundan att få en reaktionstid på 0,018 sekunder och placerade sig på andra plats i kvalet. Under lördagen fick hon även testköra SHRA-Malmös "Prova På" dragster för att kontrollera att allt fungerar som det ska. Att köra en helt annan bil som dessutom är mycket långsammare gjorde det inte lätt för Felicia. När hon hoppade ner i sin egen bil efter blev det två "rödlyktor" innan hon på sista kvalrundan förbättrade sin reaktionstid till 0.007 sekunder.

Under lördags kvällen revs växellådan ner och det konstaterades att den var hel men att turbinen är totalt skrot. 

Söndagen bjöd på fortsatt fint väder och väldigt bra luft. Felicia körde för fort i första eliminerings rundan och blev därför utslagen. Väldigt många körde snabbare än de gjort under lördagen så Linus satte sitt dail-in på 6,88 men körde otroliga 6,68 med gatslicks som säkert är 20 år gamla!

Åter igen har vi blivit påminda om hur fantastisk Dragracing världen är. Alla ställer upp för alla när det behövs, oavsett vilken klass du kör eller på vilken nivå man kör. På dessa två helger har vi fått hjälp av flera team och vi har själv fått hjälpa andra team så att de kunnat köra. Vi fick dessutom en turbin levererad till banan innan tävlingen var slut!
Framme vid startplattan i eliminering fick jag se ännu ett bevis på att man vinner på banan och inte i depån. Två TD bilar ska köra och den ena får inte sin starter att fungera, det andra teamet startar sin bil och springer bort med sin starter till motståndaren så att båda bilarna ska kunna komma fram till start.
Sammanhållningen och värmen man möter inom dragracingen är det som gör halva sporten, det är det som gör att vi stannar kvar och sover på banan fast att vi bara har 7 minuter hem.

Vi vill tacka alla som på olika sätt hjälpt oss och sett till att vi har kunnat köra både på test-helgen och på denna tävlingen! 



 












Här delas växellåda och turbin.





Fyra glada juniorer, ni ser väl vem det är? (Felicia, Nelly, Niklas och Justin)



Login in/ut

Besöksstatistik

I dag
I går
Denna vecka
Den här månaden
Alla dagar
68
42
420
471
35349
Din IP: 18.205.60.226
2019-12-08 19:28